Mazraee Farahani M R, Esmaeelizadeh A, Iravany Najafi M. Investigating the possibility of possessive to be subject in phrase "Zikr Allah" in verse 28th of sura al-Ra'd and analyzing the opinions of commentators and translators about it. QHTS 2021; 7 (14) :191-218
URL:
http://qhts.modares.ac.ir/article-10-41072-fa.html
مزرعی فراهانی محمد رضا، اسماعیلی زاده عباس، ایروانی نجفی مرتضی. بررسی فاعل بودن مضافالیه در عبارت ﴿ذکر الله﴾ در آیه 28 سوره رعد و واکاوی نظرات مفسران و مترجمان پیرامون آن. جستارهای قرآنی و حدیثی مدرس. 1399; 7 (14) :191-218
URL: http://qhts.modares.ac.ir/article-10-41072-fa.html
1- گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد
2- گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد ، esmaeelizadeh@um.ac.ir
چکیده: (2586 مشاهده)
یکی از ساختارهای نحوی که نقشی مهم در فهم صحیح مقصود آیات دارد، اضافه مصدر است. از جمله نقشهایی که مصدر به آنها اضافه میشود، فاعل و مفعولبه است و گاهی در تشخیص اینکه مصدر به فاعل اضافه شده یا به مفعولبه اختلافنظر وجود دارد. در این مقاله، اضافه مصدر «ذکر» به «الله» در آیه 28 سوره رعد بررسی شده و اثبات شده که در کنار نظر رایج، مضافالیه در «ذکر الله» میتواند فاعل نیز باشد. برای دستیابی به نتیجه، ابتدا بررسی لغوی واژه «ذکر» انجام شده، سپس نظرات مفسران، دستهبندی و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و پس از آن به بررسی 20 ترجمه از ترجمههای مهم قرآنکریم ذیل آیه 28 سوره رعد پرداخته شده است. اکثر قریب به اتفاق مفسران و مترجمان، قائل به مفعولبه بودن «الله» در عبارت «ذکر الله» بودهاند. در ادامه مقاله، ادلهای در اثبات فاعل بودن «الله» ارائه شده و سپس «معنای اینکه خداوند بنده را ذکر کند» تبیین شده است. از جمله دستاورد این جستار این است که در عبارت «ذکر الله» میتوان مضافالیه را فاعل نیز دانست و به مفاهیم شایان توجهی دست یافت. البته فاعل دانستن مضافالیه به معنای نفی مفعولبه بودن آن نیست؛ بلکه میتوان آن را همزمان، هم در معنای فاعل و هم در معنای مفعولبه فهمید.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
هنر و علوم انسانی (عمومی) دریافت: 1398/12/10 | پذیرش: 1399/8/26 | انتشار: 1399/12/26