Postdoctoral researcher in Quran and Hadith sciences, Ferdowsi University of Mashhad (researcher at the Astan Quds Razavi Research Foundation), contact number: 09142353876, reza.mollazadehyamchi@alumni.um.ac.ir
Abstract
This research analyzes the theological paradox in verse 214 of Surah Al-Baqarah: How do the Prophet (PBUH) and the believers reach a point of "faith quake" at the height of their tribulation, where they cry out, "When is the help of God?". Moving beyond the common and linear exegetical model of "patience-reward" , this article argues that the key to resolving this tension lies in the functional analysis of the particle "ḥattā". Adopting a "qualitative content analysis" method and a "syntactic-theological analysis" approach , the present study systematically links the findings of classical grammarians with theological and exegetical discussions. The findings indicate that "ḥattā" in the accusative recitation (as a particle of purpose/end) is not merely a temporal connector. Instead, it presents the moment of supplication not as a sign of weakness, but as the purposeful and logical end point of the tribulation process. Based on this, the research formulates a three-stage procedural model (tribulation-supplication-victory). In this model, tribulation inevitably leads to a state of complete reliance and pure human need. This peak moment of crisis becomes the qualitative and existential condition for the realization of "imminent victory". This model redefines the relationship between suffering and victory, moving it from a deserved relationship to a developmental process.
*قرآن کریم
آلوسی، محمود بن عبدالله. روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم. بیروت: دارالکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون، ۱۴۱۵ق.
ابنعاشور، محمدطاهر. التحریر و التنویر. بیروت: مؤسسة التاریخ العربی، ۱۴۲۰ق.
ابنعربی، محمد بن علی. تفسیر ابن عربی. بیروت: دار إحیاء التراث العربی، ۱۴۲۲ق.
ابنعباس، عبدالله. تنویر المقباس من تفسیر ابن عباس. گردآوری مجدالدین محمد بن یعقوب فیروزآبادی. لبنان: دارالکتب العلمیة، بیتا.
ابنعطیه، عبدالحق بن غالب. المحرر الوجیز فى تفسیر الکتاب العزیز. بیروت: دارالکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون، ۱۴۲۲ق.
ابوالسعود، محمد بن محمد. ارشاد العقل السلیم الی مزایا القرآن الکریم. بیروت: دار إحیاء التراث العربی، ۱۹۸۳م.
بقاعی، ابراهیم بن عمر. نظم الدرر فى تناسب الآیات و السور. بیروت: دارالکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون، ۱۴۲۷ق.
بیضاوی، عبدالله بن عمر. أنوار التنزیل و أسرار التأویل. بیروت: دار إحیاء التراث العربی، ۱۴۱۸ق.
حقی برسوی، اسماعیل بن مصطفی. تفسیر روح البیان. بیروت: دارالفکر، بیتا.
خطیب، عبدالکریم. التفسیر القرآنى للقرآن. بیروت: دارالفکر العربی، ۱۴۲۴ق.
زمخشری، محمود بن عمر. الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل. بیروت: دارالکتاب العربی، ۱۴۰۷ق.
سمرقندی، نصر بن محمد. بحر العلوم. بیروت: دارالفکر، ۱۴۱۶ق.
شحاته، عبدالله محمود. تفسیر القرآن الکریم. قاهره: دار غریب، ۱۴۲۱ق.
صادقی تهرانی، محمد. الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن و السنه. قم: فرهنگ اسلامى، ۱۴۰۶ق.
طباطبایی، محمدحسین. المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، ۱۳۹۰ق.
طبرانی، سلیمان بن احمد. التفسیر الکبیر. إربد: دارالکتاب الثقافی، ۱۴۲۲ق.
طبرسی، فضل بن حسن. مجمع البیان فی تفسیر القرآن. تهران: ناصر خسرو، ۱۳۷۲ش.
طبری، محمد بن جریر. جامع البیان فى تفسیر القرآن. بیروت: دارالمعرفة، ۱۴۱۲ق.
طوسی، محمد بن حسن. التبیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دار إحیاء التراث العربی، بیتا.
فخر رازی، محمد بن عمر. التفسیر الکبیر. بیروت: دار إحیاء التراث العربی، ۱۴۲۰ق.
فراء، یحیی بن زیاد. معانی القرآن. قاهره: الهیئة المصریة العامة للکتاب، ۱۹۸۰م.
فضلالله، محمدحسین. من وحى القرآن. بیروت: دار الملاک، ۱۴۱۹ق.
قشیری، عبدالکریم بن هوازن. لطائف الإشارات. قاهره: الهیئة المصریة العامة للکتاب، ۲۰۰۰م.
قطب، سید. فى ظلال القرآن. بیروت: دارالشروق، ۱۴۲۵ق.
ماتریدی، محمد بن محمد. تأویلات أهل السنة. بیروت: دارالکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون، ۱۴۲۶ق.
مراغی، احمد مصطفی. تفسیر المراغی. بیروت: دارالفکر، بیتا.
مقاتل بن سلیمان. تفسیر مقاتل بن سلیمان. بیروت: دار إحیاء التراث العربی، ۱۴۲۳ق.
موسوی سبزواری، عبدالاعلی. مواهب الرحمن فی تفسیر القرآن. قم: دفتر آیت الله العظمی السبزواری، ۱۴۰۹ق.
نحاس، احمد بن محمد. اعراب القرآن. بیروت: دارالکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون، ۱۴۲۱ق.
Mollazadeh,R. (2025). Redefining the Relationship between Divine Trial and Victory in Surah Al-Baqarah (214): A Syntactic-Theological Analysis of the Particle 'ḥattÄ'. Quranic and Hadith Researches of Modares, 11(20), 196-216.
MLA
Mollazadeh,R. . "Redefining the Relationship between Divine Trial and Victory in Surah Al-Baqarah (214): A Syntactic-Theological Analysis of the Particle 'ḥattÄ'", Quranic and Hadith Researches of Modares, 11, 20, 2025, 196-216.
HARVARD
Mollazadeh,R. (2025). 'Redefining the Relationship between Divine Trial and Victory in Surah Al-Baqarah (214): A Syntactic-Theological Analysis of the Particle 'ḥattÄ'', Quranic and Hadith Researches of Modares, 11(20), pp. 196-216.
CHICAGO
R. Mollazadeh, "Redefining the Relationship between Divine Trial and Victory in Surah Al-Baqarah (214): A Syntactic-Theological Analysis of the Particle 'ḥattÄ'," Quranic and Hadith Researches of Modares, 11 20 (2025): 196-216,
VANCOUVER
Mollazadeh,R. Redefining the Relationship between Divine Trial and Victory in Surah Al-Baqarah (214): A Syntactic-Theological Analysis of the Particle 'ḥattÄ'. Quranic and Hadith Researches of Modares, 2025; 11(20): 196-216.