The semantic study of "Ellipsis" and "Reduction" in language and their role in understanding and translating the brief verses of the Qur'an

Document Type : Original Research

Authors
1 PhD in Quran and Hadith Sciences, Tehran University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, Tehran University, Tehran, Iran
Abstract
"Ellipsis" brevity is a popular style in natural language. The brief words have compactness Without any defect. A comprehensive review of short discourses in language introduces two types of "linguistic Ellipsis" and "non-linguistic Reduction" brevities. According to semantic studies, "Ellipsis" is the omission of words based on co-text, but "Reduction" is the omission based on the context (=context of the situation and the audience's background knowledge). Linguistic Ellipsis can be discovered by the syntactic and rhetorical styles of the language, but non-linguistic Reduction can be identified only by considering the non-linguistic context. However, there is no specific rule for most interpretations provided for omitted cases. The Holy Qur'an, which was revealed in natural language, has used the style of elimination and reduction as a suitable tool to transfer the messages in the shortest phrases. Therefore, studying and knowing this knowledge becomes essential in understanding and interpreting the Quran, and neglecting it will damage understanding the meanings of the verses. The present article, using the knowledge of "applied semantics" introduces and analyzes the phenomenon of "reduction" along with "ellipsis" to understand and interpret the Holy Quran and has shown that the interpretation of the brief verses of the Quran needs non-linguistic knowledge. Thus, Quarn understanding is only possible by considering both linguistic and non-linguistic knowledge of the verses. Therefore, this truth establishes the possibility of understanding and interpreting all the brief verses of the Quran for the real "Quran Scholars", that is, the Holy Prophet and his Ahl al-Bayt (PBUT).

Keywords

Subjects


1. ابن‌الرسول، سید ‌محمد‌رضا؛ (1396 ش)، «مطالعه‌ی تطبیقی نظریه‌ی نظم عبدالقاهر جرجانی و نظریه‌ی بافت موقعیت فرث»، ادب عربی، شماره‌ی 2، صص 17- 35
2. ابن‌بابویه، محمد بن على؛ (1376 ش)، الأمالی‏، چاپ ششم، تهران: کتاب‌چی
3. ـــــــــــــــــــــــــــــ ؛ (1378 ق)، عیون أخبار الرضا علیه السلام‏، مصحح: مهدی لاجوردی، چاپ اول، تهران: نشر جهان
4. ــــــــــــــــــــــــــــ ؛ (1403 ق)، معانی الأخبار، مصحح: علی‌اکبر غفاری، چاپ اول، قم: دفتر انتشارات اسلامی
5. ـــــــــــــــــــــــــــــ ؛ (1413 ق)، من لا یحضره الفقیه‏، مصحح: علی‌اکبر غفاری، چاپ دوم، قم: دفتر انتشارات اسلامی
6. ابن فارس، احمد بن فارس‏؛ (1404 ق)، معجم مقاییس اللغة، چاپ اول، قم: مکتب الاعلام الاسلامی‏
7. ابن‌هشام، عبد اللّه بن یوسف‏؛ (بی‌تا)، مغنی اللبیب‏، چاپ چهارم، قم: کتابخانه حضرت آیت اللّه العظمی مرعشی نجفی‏
8. بحرانى، هاشم بن سلیمان‏؛ (1415 ق)، البرهان فی تفسیر القرآن‏، چاپ اول، قم: مؤسسة البعثة
9. تفتازانى، مسعود بن عمر؛ (بی‌تا)، کتاب المطول‏، چاپ چهارم، قم: مکتبة الداوری‏
10. تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد؛ (1410 ق)، غرر الحکم و درر الکلم‏، چاپ دوم، قم: دار الکتاب الإسلامی‏
11. جرجانی، عبدالقاهر بن عبدالرحمن؛ (1422 ق)، دلائل الإعجاز فی علم المعانی، محقق: عبدالحمید هنداوی، بیروت: دار الکتب العلمیة
12. جعفری، یعقوب؛ (1384 ش)، «حذف و تقدیر در آیات قرآنی»، ترجمان وحی، شماره 18، صص 4- 18
13. چندلر، دانیل؛ (1397 ش)، مبانی نشانه‌شناسی، مترجم: مهدی پارسا، چاپ ششم، تهران: سوره مهر
14. خویلد، محمد الأمین؛ (2018 م)، القرائن المعنویة و ظاهرة الحذف فی التراکیب القرآنیة، چاپ اول، اردن: دار المعتز
15. الرمانی، علی بن عیسی؛ (2008 م)، «النکت فی إعجاز القرآن»، در ثلاث رسائل فی إعجاز القرآن، چاپ اول، قاهره: دارالمعارف
16. زرکشی، محمد بن بهادر؛ (1410 ق)، البرهان فی علوم القرآن، چاپ اول، بیروت: دارالمعرفة
17. زمخشرى، محمود بن عمر؛ (1407 ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل‏، چاپ سوم، بیروت: دار الکتاب العربی‏
18. سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌‌بکر؛ (1421 ق)، الإتقان فی علوم القرآن، محقق: فؤاز احمد زمرلی، بیروت: دار الکتاب العربی
19. شاهرودی، محمدرضا؛ (1387 ش)، «تعلق حروف جاره و تأثیر آن در تفسیر قرآن کریم»، مقالات و بررسی‌ها، شماره 98، صص 71- 86
20. ـــــــــــــــــــــــ ؛ کبریت‌چی، محمدتقی؛ (1401 ش)، «گونه‌شناسی مخاطبان قرآن و نقش آنان در فهم معنای آیات»، مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، دوره 6، شماره 4، صص 103- 128
21. شهبازی، اصغر؛ احمدیان، حمید؛ شاملی، نصر الله؛ (۱۳۹۴ ش)، «کارکردهای بلاغی حذف و اثر آن در ترجمه قرآن کریم»، پژوهش‌های زبان‌شناختی قرآن، شماره ۷ ، صص ۶۱- ۷۶
22. صفار، محمدبن حسن؛ (1404 ق)، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد صلّى اللّه علیهم‏، تحقیق: محسن کوچه باغی، چاپ دوم، قم: مکتبة آیة اللّه المرعشی النجفی‏
23. صفوی، کورش؛ (1391 ش)، «درک نشانه»، در نوشته‌های پراکنده (دفتر دوم) ، چاپ اول، تهران: انتشارات علمی
24. ــــــــــــــ ؛ (1397 ش)، تعبیر متن، چاپ دوم، تهران: انتشارات علمی
25. طباطبایی، سید محمدحسین؛ (1390 ق)، المیزان فی تفسیر القرآن‏، چاپ دوم، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات‏
26. طبرسی، فضل بن حسن؛ (1372 ش)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن‏، تصحیح: فضل الله یزدی، چاپ سوم، تهران: ناصرخسرو
27. طوسى، محمد بن الحسن‏؛ (1411 ق)، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، چاپ اول، بیروت: مؤسسة فقه الشیعة
28. قمى، على بن ابراهیم؛ (1404 ق)، تفسیر القمی، چاپ سوم، قم: دار الکتاب‏
29. کبریت‌چی، محمدتقی؛ شاهرودی، محمدرضا؛ (1400 ش)، «بازخوانی «دلالت زبانی» در فهم و تفسیر کتاب و سنت»، فلسفه و کلام اسلامی، سال پنجاه و چهارم، شماره اول، صص 121- 145
30. ـــــــــــــــــــــــ ؛ ـــــــــــــــــــــــ ؛ (1402 ش)، «کاربست دلالت زبانی در فهم و تفسیر قرآن کریم؛ مطالعه‌ی موردی: «مسأله‌ی اجمال قرآن»»، تحقیقات قرآن و حدیث: https://tqh.alzahra.ac.ir/article_7205.html
31. کلینی، محمدبن یعقوب؛ (1407 ق)، الکافی، تحقیق: علی اکبر غفاری، چاپ چهارم، تهران: دار الکتب الإسلامیه
32. کهنمویی‌پور، ژاله؛ شعیری، حمیدرضا؛ عبداللهی، اکبر؛ رحیم‌زاده، فرشته؛ (1400 ش)، فرهنگ توضیحی تحلیل گفتمان، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
33. مجلسی، محمد باقر؛ (1403 ق)، بحارالانوار، چاپ دوم، بیروت: دار إحیاء التراث العربی‏
34. معارف، مجید؛ (1383 ش)، مباحثی در تاریخ و علوم قرآنی، چاپ اول، تهران: انتشارات نبأ
35. نجفی، سید رضا؛ (1379 ش)، «بلاغت حذف و ایجاز و رابطه آن با مجاز»، مقالات و بررسی‌ها ویژه فلسفه و کلام اسلامی، شماره 68، صص 153- 170
36. ABDUL-RAOF, HUSSEIN; (2007); “ON THE STYLISTIC VARIATION IN THE QURANIC GENRE”, Journal of Semitic Studies LII/1, PP 79- 111.
37. Halliday, M.A.K.; Ruqaiya Hassan; (1976); Cohesion in English, London: Longman