Investigating different meanings of the word "Spirit" in the translations of Holly Quran

Author
Abstract
Because of the difficulty and importance of meaning selection, multi-meaning words can be considered as criteria of evaluating the strength and weakness of a translator. As these words are correlated with the interpretations of verses, they may lead to different perceptions and therefore, they may reduce the possibility of having similar translations of Quran. Among multiple-meaning words, this text, specifically deals with the word "spirit". It also deals with the analysis of the right meaning of this word in different rules and texts. It, then, analyzes more than 40 Persian translations of Quran about the aforementioned word. In this fashion, the translator makes use of different interpreters’ view points and the dictionaries and skills of evaluating Quran. The results revealed that when the word Spirit is used as an absolute entity and with angels, the intended meaning is the same independent entity which was identified in narrations of Imams and is superior to Gabriel; however, when it is used as a compound noun with another noun or pronoun and as a genitive or noun, it is an arguable concept that although God has placed it in a separate creature which is the highest degree of spirit, it can have lower instances.

Keywords


* قرآن کریم.                                                             
1-    إبن جوزی، جمال الدین أبو الفرج،  نزهه الأعین النواظر فی علم الوجوه و النظائر، تحقیق: محمد عبد الکریم کاظم الراضی، بیروت: مؤسسه الرسالة، (1404ق).
2-    ابن‌ابى‌حاتم، عبدالرحمن‌بن‌محمد، ‏تفسیر القرآن العظیم، تحقیق: اسعدمحمدالطیب‏، عربستان سعودى‏: مکتبة نزار مصطفى الباز، (1419ق).‏
3-    ابن‌فارس، أحمدبن‌فارس، ‏معجم المقاییس اللغة، محقق/ مصحح: هارون، عبدالسلام محمد، قم: مکتب الاعلام الاسلامی،‏ (1404ق).
4-    ابوحمزه ثمالى، ثابت بن دینار، ‏تفسیر القرآن الکریم، تحقیق: عبدالرزاق محمدحسین حرز الدین/ محمدهادى معرفت‏، بیروت: دارالمفید، (1420ق).
5-    ابیارى،‏ ابراهیم،الموسوعةالقرآنیة، (بى‏مک): موسسة سجل العرب،‏ (1405ق).
6-    بحرانى، سیدهاشم، ‏البرهان فى‌تفسیرالقرآن‏، تحقیق: قسم الدراسات الاسلامیه موسسه البعثة- قم‏، تهران‏: بنیاد بعثت،‏ (1416ق).
7-    تهانوی، محمدبن­علی، موسوعة‌کشاف اصطلاحات‌الفنون و العلوم، تحقیق: د. علی دحروج، مُعَرِّب: د. عبدالله الخالدی، بیروت: مکتبة لبنان ناشرون، (1996م).
8-    جرجانى، ابوالمحاسن حسین‌بن‌حسن، جلاء الأذهان و جلاء الأحزان‏، تهران‏: انتشارات دانشگاه تهران‏، (‏1377‏ش)‏.
9-    حاجی­خلیفة، مصطفى­بن­عبدالله،  کشف الظنون عن أسامی الکتب و الفنون، بغداد:مکتبة المثنى، (1941م).
10-حجتى، سیدمحمدباقر، ‏اسباب النزول، تهران‏: دفتر نشر فرهنگ اسلامى،‏ (1377ش).
11-حسینى شاه‌عبدالعظیمى، حسین‌بن‌احمد، تفسیر اثنا‌عشرى‏، تهران‏: انتشارات میقات، (1363‏ش).‏‏
12-حسینی بخاری قِنَّوجی، أبوالطیب­محمد­صدیق­خان،أبجد العلوم، (بی­مک): دار ابن حزم،(1423ق).
13-خواجوى، محمد،‏ترجمه قرآن، تهران‏: انتشارات مولى،‏ (1410ق).
14-درویش، محیى الدین، ‏اعراب القرآن و بیانه،‏ سوریه‏: دارالارشاد، (1415ق).
15-دعاس، حمیدان، قاسم، ‏اعراب القرآن الکریم‏، دمشق: دارالمنیر و دارالفارابى،‏ (1425ق).
16-راغب أصفهانى، حسین بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن‏، بیروت- دمشق‏: دار القلم- الدار الشامیة، (1412‏ق).‏
17-رافعی، مصطفى صادق،تاریخ آداب العرب، (بی­مک): دار الکتاب العربی، (بی­تا).
18-رستمی، محمدحسن، علی­رضا حاجی­آبادی، «تأثیروجوهونظایردرترجمه­هایمعاصرفارسی باتکیهبرواژه فتنه»، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، شماره اول، ص139-182، (1389ش).
19-زرکشی، أبوعبدالله­بدرالدین­محمد،البرهان فی علوم القرآن،تحقیق: محمد­أبوالفضل­إبراهیم، بیروت، دارالمعرفة، (1376ش).
20-سالم‌مکرم،‏ عبدالعال، المشترک اللفظى فی‌الحقل القرآنی، بیروت‏: موسسة الرساله‏، (1417ق).‏
21-سعیدی روشن، محمد باقر، «روش پلکانی مفهوم شناسی واژگان قرآن»، پژوهش­های قرآن و حدیث، شماره1، ص77-94، (1388ش).
22-سیوطى،‏ جلال‌الدین، الإتقان فی‌علوم‌القرآن‏، بیروت‏: دارالکتاب العربى‏، (2001م/ 1421ق).‏
23-شاکر، محمدکاظم، «تفسیری از روح»، پژوهش‌های فلسفی-کلامی، شماره2، ص5-21، (1378ش).
24-شکرانی، رضا، «درآمدی بر تحلیل ساخت‌های نحوی قرآن و ترجمه آن به فارسی»، مقالات و بررسی‌ها، شماره 69، ص11-30، (1380ش).
25-شیخ مفید، محمدبن‌محمد، ‏تفسیرالقرآن المجید، تحقیق: سیدمحمدعلى ایازى‏، قم‏: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى،‏ (1424ق).‏
26-صاحب‌بن‌عباد، إسماعیل‌بن‌عباد، ‏المحیط فی اللغة، محقق/ مصحح: آل‌یاسین، محمدحسن،‏ بیروت‏: عالم الکتاب،‏ (1414ق).
27-صادقى تهرانى، محمد، ‏البلاغ فى تفسیر القرآن بالقرآن، قم‏: مؤلف،‏ (1419ق).
28-صافى، محمودبن عبدالرحیم، الجدول فى اعراب القرآن‏، دمشق بیروت: دارالرشید مؤسسه الإیمان‏، (1418ق).
29-طاشکبری‌زاده، احمدبن مصطفی،مفتاح السعاده و مصباح السیاده فی موضوعات العلوم،بیروت: دار الکتب العلمیه، (1405ق).
30-طباطبایی، سیدمحمدحسین، ‏ترجمه تفسیرالمیزان‏، ترجمه موسوى همدانى، سیدمحمدباقر، قم‏: دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسین حوزه، (1374ش).
31-طبرسى، فضل بن حسن، ‏مجمع البیان فى تفسیر القرآن‏، تحقیق: با مقدمه محمد جواد بلاغى‏، تهران‏: انتشارات ناصر خسرو، (‏1372ش).‏
32-طریحی، فخرالدین‌بن‌محمد، مجمع‌البحرین،‏ محقق/ مصحح: حسینى اشکورى، احمد، تهران‏: مرتضوى،‏ (1375ش).‏
33-طوسى، محمدبن‌حسن، ‏التبیان فى تفسیر القرآن‏، تحقیق: با مقدمه شیخ آغابزرگ تهرانى و تحقیق احمد قصیرعاملى، بیروت: داراحیاء التراث العربى‏، (بی­تا).
34-طیب، سیدعبدالحسین، ‏‏اطیب البیان فی تفسیر القرآن‏، تهران‏: انتشارات اسلام،‏ (1378ش).
35-عوا، سلوى‌محمد، بررسى زبان‏شناختى وجوه و نظایر در قرآن، ترجمه:‏ سیدحسین سیدى،‏مشهد: به نشر، (1382ش).‏
36-فراهیدى، خلیل‌بن‌أحمد، ‏کتاب العین،‏ قم‏: نشر هجرت، ‏(1409ق).‏
37-فیض کاشانى، ملامحسن، ‏تفسیر الصافى‏، تحقیق: حسین اعلمى‏، تهران‏: انتشارات الصدر، (1415ق).
38-قرائتى، محسن، ‏‏تفسیر نور، تهران‏: مرکز فرهنگى درس‌هایى از قرآن،‏ (1383ش).
39-قرشى، سیدعلى اکبر، ‏تفسیر احسن الحدیث‏، تهران‏: بنیاد بعثت، (1377ش).
40-قمى مشهدى، محمدبن‌محمدرضا، ‏تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب‏، تحقیق: حسین درگاهى‏، تهران‏: سازمان چاپ وانتشارات وزارت ارشاد اسلامى‏، (1368ش).‏
41-قمى، على‌بن‌ابراهیم،‏‏ تفسیر قمى، تحقیق: سیدطیب موسوى جزایرى، قم‏: دارالکتاب،‏ (1367ش)‏.
42-کاشانى، محمدبن‌مرتضى، ‏تفسیر المعین‏، تحقیق: حسین درگاهى، قم: کتابخانه آیت الله مرعشى نجفى، (‏1410ق).
43-کاشانى، ملا فتح الله، ‏تفسیر منهج الصادقین فى الزام المخالفین‏، تهران‏: کتابفروشى محمد حسن علمى‏، (‏1336ش).
44-کاشفى‌سبزوارى، حسین‌بن‌على، مواهب علیه، تحقیق: سیدمحمدرضا جلالى نائینى، ‏تهران: سازمان چاپ و انتشارات اقبال، (1369ش).
45-کلینى، محمدبن‌یعقوب‌بن‌اسحاق، ‏الکافی، محقق/ مصحح: غفارى، على‌اکبر و آخوندى، محمد، تهران‏: دارالکتب الإسلامیة، (‏1407ق).
46-گنابادى، سلطان‌محمد، ‏تفسیر بیان‌السعادة فى مقامات العبادة، بیروت‏: مؤسسةالأعلمیللمطبوعات، (1408ق).‏‏
47-محلى، جلال‌الدین / جلال‌الدین سیوطى، ‏‏تفسیر الجلالین‏، بیروت‏: مؤسسه النور للمطبوعات‏، (1416ق).‏
48-مدنی‌شیرازی، على‌خان‌بن‌أحمد، الطراز الأول و الکناز لما علیه من لغه العرب المعول‏، مشهد: مؤسسه آل البیت (علیهم السلام) لإحیاء التراث،‏ (1384ش)‏.
49-معرفت، ‏محمدهادى، علوم قرآنى،قم‏: موسسه فرهنگى التمهید، (1381ش).
50-مغنیه، محمدجواد، التفسیر المبین‏، قم‏: بنیاد بعثت، (بی­تا).
51-مقاتل‌بن‌سلیمان، ابوالحسن، الوجوه و النظائر فی القرآن، تحقیق حاتم صالح ضامن، دبی: مرکز جمعه الماجد للثقافه و التراث، (1427ق).
52-مکارم ­شیرازی، ناصر، ‏تفسیر نمونه‏، تهران‏: دار الکتب الإسلامیة، (1374ش).
53-نحاس، ابوجعفراحمدبن‌محمد، ‏اعراب القرآن، بیروت‏: منشورات محمدعلى بیضون، دارالکتب العلمیة، (1421ق).
54-هویدى­ بغدادى، محمد،  التفسیر المعین للواعظین و المتعظین، قم‏: انتشارات ذوى القربى‏، (بی­تا).‏