دوره 10، شماره 19 - ( 1402 )                   جلد 10 شماره 19 صفحات 269-239 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirhoseini Y, kheibar M M, mirjalili A M. Vocabulary with multiple readings in narrations and strategies for selecting their correct readings (Outgoing solutions in hadith reading moments). QHTS 2023; 10 (19) :239-269
URL: http://qhts.modares.ac.ir/article-10-73428-fa.html
میرحسینی یحیی، خیبر محمدمهدی، میرجلیلی علی محمد. واژگان چند خوانشی در روایات و راهکارهای گزینش قرائت صحیح آنها (راهکارهای برون‌رفت در گشتارهای خوانشی احادیث). جستارهای قرآنی و حدیثی مدرس (مطالعات ترجمه قرآن و حدیث سابق). 1402; 10 (19) :239-269

URL: http://qhts.modares.ac.ir/article-10-73428-fa.html


1- دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایران ، mirhoseini@meybod.ac.ir
2- دانش آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات دانشگاه میبد، میبد، ایران
3- استاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایران
چکیده:   (300 مشاهده)
در انتقال از صورت «گفتاری ـ شنیداری» روایات به گونه «نوشتاری ـ خوانشی» آن، خطر فراموشی و انواع تحریفِ ناشی از نقل شفاهی، رو به افول نهاد؛ امری که گرچه در ابتدا مخالفتی جزئی به دنبال داشت؛، اما با جلوه‌گر شدن محاسن متعددش، با اقبال عمومی روبرو شد و در پی همین سنت فراگیر، مکتوبه­های حدیثی سربرآورد. آنچه این تبدّل را قدری مسأله برانگیز و در اعتماد بدان خلل‌ ایجاد کرده، خلأ صورت ملفوظ روایات است. ویژگی خط عربی در دوره کلاسیک، قادر به نمودِ تمام جنبه‌های گفتاری نبود. از این­رو، در برخی موارد، خوانش‌های متعددی از مکتوبه‌های حدیثی پدید آمد؛ چیزی که در زبان‌شناسی، بدان «گشتارهای خوانشی» گفته می‌شود که در برخی موارد از مراد واقعی معصوم (ع) متفاوت است. گذشت زمان و فاصله گرفتن از فضای صدور حدیث، بر خوانش‌های متعدد دامن زد؛ این امر، حدیث‌پژوهان را بر آن داشت تا راهکارهایی برای برون‌رفت از این مشکل بجویند. در این نوشتار که با روش توصیفی تحلیلی سامان یافته، کوشش شده است با استفاده توأمان از روش‌های سنتی و جدید، الگویی جهت خوانش بهتر روایات ارائه شود؛ در گذر از راهکارهای کلاسیک همچون توجه به «قواعد ادبیات عرب»، «قرائت مشهور» و «مؤلفه‌های بافت جمله»، به ملاک‌های مهمی همچون «یافتن قرائت بر پایه روابط مکملی، اشتدادی و تضاد» و «تحلیل بر پایه ارجاع بینامتنی» اشاره رفته است.

 
متن کامل [PDF 781 kb]   (185 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: هنر و علوم انسانی (عمومی)
دریافت: 1402/10/25 | پذیرش: 1403/2/21 | انتشار: 1402/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.