1- عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
2- دانشجوی دکتری ، Fateme.zarei75@yahoo.com
چکیده: (1661 مشاهده)
معناشناختی از شاخههای دانش زبانشناسی شناختی بوده که هدف اصلی آن ایجاد ارتباط میان مفاهیم انتزاعی و ذهنی از طریق الگوگیری از افعال فیزیکی انسان است. در این راستا یکی از شیوههای مهم، استفاده از طرحوارههای تصویری است که نخستین بار توسط مارک جانسون مطرح و تبیین شد. طرحواره تصویری در تأثیرپذیری روابط تعاملی انسان با مفاهیم انتزاعی نقش بسزایی در فهم مخاطب ایفا میکند. در قرآن کریم مفاهیم انتزاعی بسیاری همچون غیب، مرگ، روح، انواع عذابها، انواع ثوابها بهکار رفته است؛ تطبیق نظریۀ طرحواره تصویری بر این آیات، در القای پیام آیه به مخاطب نقش مؤثری دارد. پژوهش پیش رو با روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شده است. هدف این پژوهش بیان نقش برجسته طرحوارههای تصویری بهعنوان یکی از ابزارهای معناشناختی در مفاهیم انتزاعیِ موجود در قرآن و ملموس کردن این مفاهیم برای مخاطب است. آیات دال بر ثواب و عقاب بهعنوان نمونهای از مفاهیم انتزاعی در قرآن جهت بررسیِ تحلیلی، با محوریت طرحوارههای تصویری برگزیده شده است. در دادههای موجود از آیات ثواب و عقاب، طرحواره حجمی هم در آیات دال بر ثواب و هم در آیات دال بر عقاب پربسامدترین طرحواره بود؛ پس از آن طرحواره حرکتی و سپس طرحواره قدرتی نمونههایی را به خود اختصاص داده بودند؛ این نکته بیانگر این است که طرحواره حجمی در ملموس کردن مفاهیم انتزاعی نقش بسزایی دارد. با بهرهگیری از طرحوارههای تصویری، بسیاری از مفاهیم انتزاعی در آیات الهی، همچون روح، وحی، غیب و... برای مخاطب ملموس و عینی میشود که در این صورت فهم عمیقتر و شفافتری از قرآن حاصل میشود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
هنر و علوم انسانی (عمومی) دریافت: 1401/12/1 | پذیرش: 1402/3/20 | انتشار: 1401/12/10