دوره 4، شماره 8 - ( 1396 )                   جلد 4 شماره 8 صفحات 33-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Z, marof Y, amiri J, zeynivand T. Review of the Quran Persian translation from Yazdi. QHTS 2018; 4 (8) :1-33
URL: http://qhts.modares.ac.ir/article-10-20995-fa.html
باقری زهره، معروف یحیی، امیری جهانگیر، زینی وند تورج. آسیب‌شناسی ترجمه فارسی محمّد یزدی از قرآن کریم. مطالعات ترجمه قرآن و حدیث. 1396; 4 (8) :1-33

URL: http://qhts.modares.ac.ir/article-10-20995-fa.html


1- دانشگاه رازی کرمانشاه ، zohreh1.phd@gmail.com
2- دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده:   (9172 مشاهده)

ترجمه فارسی محمّد یزدی از ترجمه‌های مشهورِ قرآن در سال­های اخیر است که با استقبال گسترده­ مردم ایران نیز مواجه گردید. این ترجمه،­ نه ترجمه­ای معادل صِرف است و نه تفسیری و آزاد. این در حالی است که مترجم نیز به نوع ترجمه خود تصریح ننموده است. اما با بررسی اجمالی ترجمه، قابل دریافت است که روش ترجمه­ وی، وفادار- معنایی و احیاناً تفسیری و آزاد بوده است. هدف این مقاله، آسیب­شناسی موضوعیِ ترجمه­ مذکور، بر اساس روش توصیفی- تحلیلی آمیخته با نقدی است که در موارد بسیاری،  نیازمند بازنگری و اصلاح مجدد است.  اگرچه مترجم تلاش فراوان نموده تا جانب امانت­داری را نگه دارد؛ امّا ناخواسته، امانت، تحت­الشعاع شیوایی بیان قرار گرفته است. بارزترین نمود این عدم وفاداری در خصوص اضافه­های تفسیری، خارج از پرانتز است که به­وفور انجام شده است. آزادی مترجم در نوسان بین روش معادل و معنایی و احیاناً تفسیری و آزاد، سبب بروز اشکالات و آسیب­هایی در ترجمه وی گردیده که از جمله آن‌ها می­توان به اشکال در برگردان تعابیر صرفی، نحوی، عدم رعایت امانت در افزوده­های تفسیری و ... اشاره نمود.

متن کامل [PDF 1484 kb]   (2455 دریافت)    
موضوع مقاله: هنر و علوم انسانی (عمومی)
دریافت: 1397/2/28 | پذیرش: 1397/2/28 | انتشار: 1397/2/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.